Elbil på landet, funkar det?

”Elbilen är här för att stanna”, var det någon klurig människa som sa en gång. Elbil är också något som delar och polariserar folk på internet, det finns många myter om elbilen.

Det finns många sidor som bemöter elbilsmyter, jag tänker inte bemöta dem här, de finns en googling bort för den som är intresserad. Jag tänker istället besvara en fråga som jag besvarat många gånger. Det kan vara bra att ha ett sammanställt svar att hänvisa till.

Tvärtemot den allmänna uppfattningen om att elbilen är till för folk i stan så hävdar jag alltid att elbilen gör mest nytta på landsbygden, av rent ekonomiska skäl! Ju mer man kör desto mer lönsam är en elbil för ägaren.

Är inte elbilar dyra då? Jo, om man med dyr mena att de kostar mycket pengar att köpa så är de dyra. Om man menar total ägarkostnad, d.v.s. vad kostar bilägandet dig totalt varje månad, då är elbilen det billigaste man kan äga om man bor på landet och kör mycket.

Vad menar jag då med dettta?  För att reda ut det tittar vi på några exempel, jag kommer att utgå från mina förhållanden innan pandemin och beräknar vad bilägandet skulle kosta varje månad utifrån dem.

Förutsättningar:
Jag kör ca 4000 mil per år. Inga reperationer räknas in. Jag utgår från att däck kostar samma oavsett bil och vi bortser från skatt och försäkring. Villkoren är alltså till elbilens nackdel. Vi räknar med bensinpris på 17:50 kr/liter och diesel 19:30 kr/liter.

Vi har eller har haft dessa bilar som vi utgår ifrån:
Saab 9-5, bensinare, årsmodell 1999, 
Renault Captur, bensinare, årsmodell 2014,
Nissan Kubus, diesel, årsmodell 2007.
Renault ZOE, el, årsmodell 2017 (numera har jag en 2020 men vi räknar på den första eftersom jag har sålt den och därmed vet alla kostnader. Faktum är att den nya är något billigare per månad) 

Vi lägger också in en intressant och kommande elbil: Dacia Spring, inköpspris runt 200 000 kr, (minus 70 000 kr i miljöpremie) månadskostnaden beräknas bli runt 1000 kr vid privatleasing, vi antar att det blir samma vid billån.

Saaben: Inköpspris bortser vi ifrån, det var en billig bil. Vi räknar enbart bensinkostnader för den här bilen. Bensin förbrukningen låg runt 0.8 liter per mil. Månadskostnad: 4000 mil  *  17.50 kr/liter * 0.8 liter/mil(förbrukning) = 56 000 kr/år, dvs 4666 kr/månad

Renault Captur: Det här var min pendlarbil i tre år. Capturen hade jag på billån: 2800 kr/månad. Den drog 0.65 liter/mil. Månadskostnad: 4000 mil * 17.50 kr/liter * 0.65 Liter/mil(förbrukning) = 45 500 kr/år, d.v.s. 3792 kr/månad. Här måste vi lägga till billånet, 3792 + 2800 = 6592 kr/månad

Nissan kubus: Inköpspris bortser vi ifrån, billig bil. Förbrukning runt 0.6 liter/mil. Månadskostnad: 4000 mil * 19.30 kr/liter * 0.6 liter/mil(förbrukning) = 46 320 kr/år, d.v.s. 3860 kr/månad

Renault Zoe: Här kommer elbilen. Zoen hade jag på billån: 3600 kr/månad. Laddning skedde i lika delar hemma som på gratis laddare vid jobbet, men vi räknar att jag betalade all el själv. Förbrukning: vi säger 2 kr/mil (bilen drog ca 1.5 kWh/mil). så 8 000 kr/år. Månadskostnad: 3 600 kr + 8000/12 = 4267 kr/månad.

Dacia spring: Som jag skrev ovan blir månadskostnaden för bilen 1000 kr/månad, vi använder Zoens elförbrukning: 8000/12 kr /månad. Månadskostnad: 1667 kr/månad

Vi kan se att Zoen är 2325 kr/månad billigare än Capturen. Det här är två i stort sett jämförbara bilar, de hade t.o.m. samma inredning. Zoen är också billigare än bensinkostnaden för Saaben, men något dyrare än dieselkostnaden för Kubusen. I verkligheten hade de bilarna inte klarat 4000 mil/år, iaf inte utan en massa reparationer. Det var bilar med inköpspris på drygt 10 000 kr.

Den här beräkningen visar att elbilen i.a.f. inte är dyrare än en bil med förbränningsmotor om man har lite körning. För att veta om elbil är dyrare i ditt fall behöver du göra samma beräkning utifrån dina bilkostnader, i din skarpa beräkning bör du också ta med reparationer, service, skatt, försäkring mm.

En fråga jag ofta får utöver kostnaden är hur jag gör med dragkrok? Jag kör med släp nästan varje helg. Här får man väga in hur ofta man behöver dragkroken. I mitt fall är det behovet anledningen till att jag hade en billig Kubus, numera har jag en lika billig Opel Kombo. Billiga i inköp men de rullar inte många mil om året, max 2-300 mil. Det hade i mitt fall inte varit lönt att köpa en större bil att pendla med för att kunna dra släp på helgen (oavsett om det är en elbil eller förbrännare). Jämfört med min tidigare Captur så är Zoe med en dragbil vid sidan om en billigare lösning.

Det är också intressant att notera att kostnaden jag hade för Capturen även hade täckt månadskostnaden för en Skoda Enyaq med dragvikt på 1500 kg, eller t.o.m en Tesla med dragkrok. Jag prioriterade en lägre månadskostnad genom att ha en separat dragbil för de få milen jag kör med släp och en elbil till pendlandet där jag lägger mina mil. 

Hoppas detta hjälper i tankarna runt elbil.